nyilvánosság
A társadalmi kommunikáció alapja. Jürgen Habermas német filozófus szerint a nyilvánosság vagy közszféra a társadalom szabad polgárainak összessége és az az intézményesített társadalmi tér, amelyben ezek a polgárok a szabad gyülekezés, egyesülés, szólás, valamint a politikai intézmények feletti kontroll jogát gyakorolják, azaz részt vesznek a közéletben.
A nyilvánosság olyan kommunikációra és kapcsolatokra utal, amelyek az államtól, a gazdaságtól és a családi magánélettől elkülönülten léteznek. Habermas szerint az állampolgárok azon képessége, hogy beszélhetnek egymással, elmondhatják véleményüket és kialakíthatják a közös vita terét, lehetővé teszi az államkritikus vélemények kialakulását. A nyilvánosság kulcsa az igazság, a világosság, a relevancia és az őszinteség. A nyilvánosság minden demokrácia számára alapvető fontosságú, mert a tanácskozás és az eszmecsere tereként szolgál arról, hogy a kormányzatnak és politikának hogyan kellene a legjobban szolgálnia az embereket. Napjainkban a nyilvánosság elsősorban a médián és a közösségi médián keresztül működik, hozza létre a közvéleményt. Ezért a szabad és független média alapvető fontosságú az egészséges, virágzó nyilvánosság biztosításához.