Strasbourgi bírójelölés: a civilszervezetek nyilvánosságot követelnek
Tizennégy magyar civilszervezet figyelmeztet: örömteli ugyan, hogy a kormány végül nyílt pályázatot hirdetett a strasbourgi magyar bíró megüresedő posztjának betöltésére, ám a kiválasztási eljárás továbbra sem felel meg maradéktalanul az Európa Tanács elvárásainak. Kritikájukról nyílt levélben tájékoztatják Trócsányi László igazságügyi minisztert, és arra kérik a pályázókat: az átláthatóság és a közvélemény tájékoztatása érdekében járuljanak hozzá pályázataik nyilvánossá tételéhez a civilek által működtetett honlapon.
Az Emberi Jogok Európai Bíróságának (Bíróság) tagjait az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlése választja a tagállamok kormányai által benyújtott háromfős listából. Az Európa tanácsi szabályzatok szerint a jelöltek kiválasztásának átláthatónak, tisztességesnek kell lennie, és nyílt pályázaton kell alapulnia. Ennek ellenére a magyar kormány titokban választotta ki azt a három személyt, akit augusztus 26-án jelölt a 2017. január végéig hivatalban lévő strasbourgi magyar bíró, Sajó András helyére. Számos civil szervezet tiltakozott a jelölés módja ellen, és végül – a benyújtott lista visszavonásából adódó presztízsveszteséget is felvállalva – a magyar kormány 2016. szeptember 13-án úgy döntött, nyílt pályázatot ír ki a Bíróság magyar bírói posztjának betöltésére. A pályázatokat 2016. szeptember 27-ig kell benyújtani. A nyilvános információk alapján azonban úgy látszik, hogy a jelölési eljárás ezúttal sem fog maradéktalanul megfelelni az Európa Tanács elvárásainak.
Ezért ismét levélben fordultunk Trócsányi László igazságügyi miniszterhez, amelyben – többek között – az alábbi aggályokat vetettük fel.
1) A bírójelöltek kiválasztási eljárásának kiszámíthatónak kell lennie és előre meghatározott, nyilvános szabályokon kell alapulnia. A kormány által nyilvánosságra hozott anyagokból mindössze annyi derül ki, hogy a pályázatokat – meg nem határozott összetételű – szakmai bizottság bírálja el. Ezért azt kérjük, hogy a minisztérium hozza nyilvánosságra a pályázati eljárás részletes szabályait, így pl. azt, hogy
- kik lesznek a bizottság tagjai;
- meghallgatja-e a bizottság valamennyi pályázót;
- készül-e jegyzőkönyv a meghallgatásokról;
- milyen szempontok szerint vizsgálják a pályázók alkalmasságát;
- milyen módon dönt a bizottság;
- van-e indokolási kötelezettsége a kormánynak, ha eltér a bizottság javaslatától.
2) Ésszerű időt kell biztosítani a jelentkezések benyújtására. A kéthetes pályázati határidő nem felel meg ennek a követelménynek. Ezért azt javasoljuk, hogy a minisztérium legalább egy hónappal hosszabbítsa meg a pályázati határidőt.
3) A kiválasztási folyamat átláthatóságának növelése érdekében azt is kérjük, hogy a minisztérium a pályázók hozzájárulása esetén hozza nyilvánosságra a pályázók személyét és a pályázatok tartalmát. Emellett a meghallgatások jegyzőkönyveinek nyilvánosságra hozatalát is kérjük, hiszen a magyarországi bírósági vezetői pályázatok kapcsán tartott meghallgatások jegyzőkönyvei is elérhetőek az Országos Bírósági Hivatal honlapján.
Egyúttal arra kérjük azokat a pályázókat, akik fontosnak tartják a pályázat átláthatóságát, hogy pályázati anyagaikat tegyék nyilvánossá. Ha ugyanis a kormány nem, vagy csak részben tesz eleget a kéréseinknek, akkor csak így biztosítható a jelölési folyamat minél teljesebb körű transzparenciája, és az, hogy a laikus és szakmai nyilvánosság ne csak a benyújtott listán szereplő személyek, hanem a többi pályázó szakmai alkalmasságáról, valamint az eljárás tisztességes voltáról is véleményt alkothasson.
Kérjük, hogy azok a pályázók, akik élni kívánnak ezzel a lehetőséggel, a minisztériumnak megküldött e-mailjüket továbbítsák az info@emberijogibiro.hu címre, ahonnan az önéletrajzukat (a nevükön kívüli személyi adataik – pl. lakcím, elérhetőségek, születési adatok – törlése után) és a motivációs levelüket feltöltjük a http://emberijogibiro.hu/ honlapra, hogy így segítsük a jelölési eljárás átláthatóságát és a közvélemény megfelelő tájékoztatását.
Aláírók:
- Amnesty International Magyarország
- Eötvös Károly Közpolitikai Intézet
- Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF)
- Európai Roma Jogok Központja Alapítvány (ERRC)
- Háttér Társaság
- Igazgyöngy Alapítvány
- Központ a Mentális Sérültek Jogaiért Alapítvány (MDAC)
- Magyar Helsinki Bizottság
- Magyar LMBT Szövetség (8 tagszervezet)
- Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség (22 tagszervezet)
- PATENT Egyesület
- Pénzügyi Ismeretterjesztő és Érdek-képviseleti Egyesület
- Társaság a Szabadságjogokért
- Transparency International Magyarország